עדשות סטילס לעומת עדשות קולנוע

//עדשות סטילס לעומת עדשות קולנוע

עדשות סטילס לעומת עדשות קולנוע

כפי שניתן לדבר על שני סוגים עיקריים של מצלמות – מצלמות סטילס שמטרתן ללכוד רגע, ומצלמות קולנוע שמטרתן ללכוד משך – כך יש שני סוגים עיקריים של עדשות: עדשות שמותאמות לצילום סטילס ועדשות שמותאמות לצילום קולנוע

עד לפני כמה שנים היתה הפרדה ברורה בין עדשות קולנוע ועדשות סטילס, אך בשנים האחרונות המצב השתנה. בשל השימוש הגובר במצלמות סטילס לצילום וידאו הפך רווח גם השימוש בעדשות סטילס לצילום וידאו, לעתים אפילו כשהן מורכבות על מצלמות וידאו מקצועיות

עדשות הסטילס שמוצעות להשכרה אצלנו בגליקסון הן עדשות הסטילס האיכותיות ביותר הקיימות בשוק, ובמקרים רבים עדשות אלו יעשו את העבודה גם לצורך צילום וידאו. עם זאת, חשוב לדעת שעדשות אלו אינן מיועדות לצילום וידאו וקולנוע, ולכן הן מוגבלות הן מבחינת נוחות העבודה והן מבחינת איכות הצילום. היתרון המרכזי שלהן הוא כמובן המחיר, אך לעבודה עם עדשות סטילס לצילום וידאו קיימות השלכות שיש להכיר ולקחת בחשבון. במקרים רבים כדאי לשקול לשכור עדשות קולנוע ייעודיות, או לכל הפחות להכיר את היתרונות של עדשות אלו

היתרונות של עדשות הקולנוע על עדשות הסטילס קשורים לא רק בתוצאה שהן מספקות, אלא גם בנוחות העבודה איתן על הסט, שכמובן משפיעה בעצמה גם על התוצאה. ההבדלים בין עדשות סטילס לעדשות קולנוע מתחלקים לארבע קטגוריות מרכזיות

·       איכות אופטית ואיכות בנייה
רוב עדשות הסטילס מיוצרות בייצור המוני ומיועדות לצלמי סטילס פרטיים; חובבנים או מקצועיים. לפיכך, הן מכוונות למחיר תחרותי שמתאים לטווח צלמי הסטילס הרחב באופן שלעיתים בא לידי ביטוי על חשבון איכות העדשה. במקרה של עדשות הקולנוע המקצועיות, לעומת זאת, אין פשרות: הן מיוצרות במסגרת ייצור מצומצמת יותר, מחומרים באיכות הגבוהה ביותר, הן ברמה האופטית והן ברמת גוף העדשה, בתהליך ארוך ומחמיר במסגרתו כל עדשה ועדשה זוכה לטיפול אישי ובדיקות ידניות קפדניות. נוסף לכך, העדשות מיוצרות בסטנדרט אחיד: בסט עדשות קולנוע, לכל העדשות קוטר אחיד (כך שאין צורך בהתאמה ספציפית של מטבוקס או פילטרים לכל עדשה ועדשה בנפרד), המאונט הסטנדרטי של עדשות הקולנוע הוא אוניברסאלי ואחיד – והלוק שהעדשות מספקות יהיה זהה (כך ששוטים שצולמו בעזרת עדשות שונות מאותה סדרה יהיו בעלי מראה אחיד ויוכלו להתחבר בטבעיות זה לזה). האיכות האופטית הגבוהה של עדשות הקולנוע באה לידי ביטוי בעיקר בהקרנות על מסך גדול: החדות, הצבעוניות, הבוקה, והלוק הספציפי והייחודי של כל סט עדשות

·       פוקוס
לעומת צילום סטילס, שמחייב אך ורק כיוון חד פעמי של הפוקוס ברגע הצילום, בצילום קולנועי נדרשת שמירה על הפוקוס למשך הצילום, בין אם על מנת להשאיר את הדמות המצולמת בפוקוס, ובין אם לבצע תנועת פוקוס ממושא צילום אחד לאחר. לפיכך, בעוד שעדשות סטילס נסמכות בעיקר על מנוע הפוקוס האוטומטי שלהן, ולכן טבעת הפוקוס מאפשרת שליטה מוגבלת ו”גסה” יותר, בעדשות קולנוע נדרשת שליטה מרבית וידנית על מנת להגיע לדיוק בקלות ובנוחות ולאפשר תנועת פוקוס חלקה במהלך השוט. הדבר בא לידי ביטוי במספר פרמטרים עיקריים

·       עצירות “קשות” בהתחלה ובסיום: בעדשות סטילס טבעת הפוקוס יכולה להמשיך ולהסתובב גם לאחר שהגיעה למרחק הפוקוס המינימלי או המקסימלי, וזאת על מנת שמנוע הפוקוס האוטומטי יוכל לעבוד. הדבר מקשה מאוד כשאנו נדרשים לעבוד עם עדשות אלו במצב ידני (מה שקורה לכל מי שמצלם וידאו ולא סטילס עם עדשות אלו), שכן לא ניתן לדעת בוודאות מתי נמצאים על נקודת האין-סוף או נקודת המינימום של העדשה. בעדשות קולנוע, לעומת זאת, גבולות טווח הפוקוס הם גם גבולות התנועה של טבעת הפוקוס

·       טווח סיבוב טבעת הפוקוס: עדשות סטילס מכוונות לרוב לעבוד במצב אוטומטי, ולכן טבעת הפוקוס שלהן מכילה טווח תנועה קצר יותר בין המרחק המינימלי והמרחק המקסימלי. המשמעות היא שבמצב ידני, כל משיכה קטנה של טבעת הפוקוס גורמת לשינוי גדול בפריים, כך שמאוד קשה להגיע לדיוק. עדשות קולנוע, לעומת זאת, מותאמות לעבודת פוקוס ידנית, ולכן טווח התנועה הוא 270 מעלות לפחות. בשל כך, עדשות קולנוע מאפשרות לקבוע את הפוקוס בצורה הרבה יותר מדויקת

·       סימני מרחקים: גם על עדשת סטילס וגם על עדשת קולנוע קיים חיווי בנוגע למרחק המפוקס, אך בשל טווח הסיבוב הגדול יותר של עדשות הקולנוע, החיווי בעדשות אלו מפורט הרבה יותר ועל כן מאפשר דיוק
·       גלגלי שיניים ל פולו-פוקוס: על מנת לעבוד עם פולו-פוקוס יש צורך שעל טבעת הפוקוס יהיו שיניים. ניתן להוסיף טבעות כאלו גם לעדשות סטילס, אך בעדשות קולנוע השיניים הן חלק מובנה מטבעת הפוקוס עצמה, כך שהעבודה עם פולו-פוקוס היא חלקה, טבעית ונטולת בעיות

·       נשימה – בעת תנועת פוקוס: אחד האפקטים הבעייתיים שקיימים ברוב העדשות סטילס הוא אפקט של “נשימה” בעת שינוי פוקוס
·       שמירה על פוקוס כשעושים זום (פרה-פוקל): בעדשות זום שמיועדות לצילום סטילס, כל שינוי באורך המוקד מצריך כיוון מחודש של הפוקוס. בעדשות קולנוע, לעומת זאת, הפוקוס נשמר לאורך כל טווח הזום של העדשה. תכונה זו של עדשות הקולנוע לא רק חוסכת זמן בעת כיוונון השוט והפוקוס, אלא גם מאפשרת לבצע תנועות זום תוך כדי הצילום
כל אלו מאפשרים עבודה נוחה ומדויקת עם הפוקוס

·       צמצם
מה אפשר לעשות כשתוך כדי צילום של שוט האור משתנה במפתיע ויש צורך בתיקון של הצמצם? או כשהשוט המתוכנן עובר מפנים לחוץ או מחוץ לפנים באופן שדורש שינוי מתוכנן של הצמצם? רוב עדשות הסטילס לא מסוגלות לספק פתרון למצבים הללו, שכן שינוי של הצמצם נעשה ב”קפיצות” מצמצם לצמצם. ה”קפיצות” הללו לא מהוות בעיה עבור צלמי הסטילס שמעוניינים בצילום של פריים אחד, ולכן עדשות הסטילס בנויות כך. אבל בצילום קולנועי ה”קפיצות” האלו יורגשו במהלך הצפייה ויסיטו את תשומת לבם של הצופים, ולכן לרוב שינוי צמצם תוך כדי צילום נתפס כלא-רלוונטי כלל. לעדשות קולנוע, לעומת זאת, יש טבעת צמצם שמאפשרת תנועה חלקה ורציפה. עם עדשת קולנוע הצמצם לא מושבת בעת הצילום, אלא הופך לכלי משמעותי ואקטיבי הן מבחינה יצירתית בתכנון השוטינג והן ככלי עזר בצילום עצמו

·       זום
ומה לגבי תנועת זום תוך כדי צילום של שוט? ניסיון לבצע תנועת זום בעדשת סטילס יוביל לרוב לתנועה מקרטעת ומקוטעת. מכיוון שעדשות סטילס מיועדות לצילום פריים בודד, אין משמעות רבה לאיכות ולאופי של תנועת הסיבוב של טבעת הזום שלהן. בעדשות זום קולנועיות, לעומת זאת, טבעת הזום יוצרה במיוחד כדי לספק תנועה חלקה, אחידה ומדויקת שניתן לבצע אותה גם תוך כדי הצילום עצמו. בנוסף לכך, תנועת הזום בעדשות קולנועיות היא פנימית ואינה גורמת לשינוי פיזי חיצוני של העדשה. מדובר ביתרון משמעותי בעיקר בעבודה עם מט-בוקס אשר  נשאר מקובע לעדשה גם בעת שינוי אורך המוקד, ובעבודה עם מייצבים, שינוי זום לא משנה את האיזון


עדשות זום ועדשות קבועות
כשמצלמות הוידאו בעלות החיישן הגדול החלו לצאת לשוק לפני כמה שנים, לקח זמן עד שחברות העדשות החלו לייצר עדשות זום שמתאימות לעבודה איתן. כך נוצר מצב שעדשות הזום לסטילס הפכו לאופציה הרווחת גם לצילום וידאו. עדשות זום מהוות פתרון נהדר למי שרוצה נוחות וגמישות, שכן האופציה לטווח של אורכי מוקד בעדשה בודדה הופכת אותן לתחליף ראוי להיסחבות עם סט עדשות מלא ולסרבול של החלפת עדשות בין שוט לשוט. אך, כאמור, לעדשות הסטילס חסרונות רבים כשמעוניינים להשתמש בהן לצילום וידאו. למזלנו, בשנים האחרונות חברות עדשות גדולות החלו להוציא לשוק עדשות זום קולנועיות באיכות מדהימה, וחלקן גם במחירים תחרותיים שהופכים אותן לתחליף מצוין לעדשות הסטילס

כתבו: גיא שפירא ואריאל גליקסון
By | 2018-11-11T08:56:50+00:00 November 11th, 2018|Blog|0 Comments
@import url(http://fonts.googleapis.com/earlyaccess/opensanshebrew.css); @import url(http://fonts.googleapis.com/earlyaccess/opensanshebrewcondensed.css);