top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תGLiKSON Camera Rental

הצצה לעדשות האנמורפיות החדשות בגליקסון!

עודכן: 19 במאי

"Anamorphic is a format that allows you to dream."


​אני גאה להציג את הפנינה החדשה שלנו - 

Atlas Mercury Anamorphic 1.5x Full Frame



​​ברוכים הבאים, היום ניקח אתכם למסע בעקבות הקסם של עדשות אנמורפיות. 

אי אפשר לדמיין את עולם הקולנוע ללא עדשות אנמורפיות. 

זהו ה"רוטב הסודי" אשר נותן תחושה שאנו צופים בסרט קולנוע. 


למה מסך רחב וצר, מרגיש לנו קולנוע, איך הכל התחיל?


כמו הרבה פטנטים, גם עדשות אנמורפיות התפתחו איך לא, מצורך צבאי... במלחמת העולם הראשונה, Henri Chrétien, אסטרונום צרפתי פיתח מערכת שנקראת Hypergonar, פטנט אשר נועד לספק שדה ראיה רחב יותר למטרות צבאיות, כמו כוונות של טנקים. מערכת אופטית שידעה להראות שדה ראיה של 180 מעלות.


הטכנולוגיה נותרה ללא שימוש בקולנוע במשך עשרות שנים. עד שבשנות ה 50 הטלוויזיה התחילה לצבור פופולריות ונוצר הצורך בפורמט תמונה רחב יותר אשר יתחרה בטלוויזיה. הצורך הניע חדשנות. התפתחו פורמטים שונים של מסכים רחבים, עדשות אנמורפיות זכו לפופולריות בשל יכולתן לצלם תמונה רחבה יותר על סרט צילום סטנדרטי של 35 מ"מ מבלי להקריב את איכות התמונה. 


המאפיינים הייחודיים של עדשות אנמורפיות, כמו ה"בוקה" (bokeh) האליפטי ושדה הראייה הרחב יותר, הפכו לבחירה אסתטית מבוקשת עבור יוצרי קולנוע. מהחולות הזהובים של "לורנס איש ערב" ועד לנופים הדיסטופיים של "בלייד ראנר". עדשות אנמורפיות לקחו את הקהל למחוזות קולנועיים סוחפים מאין כמותם.


"Anamorphic lenses breathe a kind of life into the frame. They distort reality in a way that can be incredibly beautiful."


​​Atlas Mercury Anamorphics: Perfectly Imperfect | Robert Machado Review


איך זה עובד? 


עדשה אנמורפית זו למעשה עדשה אשר יוצרת עיוות (squeeze). דמיינו מלבן צר אשר דוחסים אותו מהצדדים עד שהוא נהיה כמעט ריבוע. הדמויות בו יראו כמובן מעוותות, אליפטיות. לאחר הצילום יש צורך לקחת את אותו פריים ריבועי מעוות ולמתוח אותו בחזרה (de-squeeze) מריבוע שוב למלבן צר, כדי לקבל את הפרופורציות הנכונות.אם הייתם מחזיקים ביד סרט צילום פילם 35 מ"מ אשר צולם עם עדשות אנמורפיות, ומתבוננים דרכו, הייתם רואים את הדמויות מעוותות. בבית הקולנוע במקרנה בה רצו גלגלי הפילם, היו משתמשים בעדשה אשר עושה את הפעולה ההפוכה "de-squeeze", מותחת בחזרה מריבוע למלבן צר, וכך על המסך היה מתקבל הסרט הרחב, שהיום כל כך מזוהה עם ה"לוק" הקולנועי.


"Anamorphic allows you to compose in a much more painterly way You can stretch the image horizontally and use the negative space in a much more interesting way."


The Truth Behind The Anamorphic Look | Cameron Mackey Review


אם נשארתם עד כה, ורוצים לדעת יותר?​

עוד קצת מתמטיקה, ​למה העדשות Atlas Mercury החדשות הן Squeeze x1.5 ?


פריים מקורי של פילם 35 מ"מ, צלולואיד עליו צולמו סרטי קולנוע, היה ביחס של 4:3 (האורך הוא 4, הגובה הוא 3). עדשה אנמורפית קלאסית, עיוותה את התמונה ביחס של squeeze x2. האורך, במקום 4 נהיה 8. הגובה לא השתנה, נשאר 3. וכך למעשה מתקבל פריים צר יותר, "אנמורפי" ביחס של 2.66 (2.66=8/3).


היום אנחנו מצלמים עם מצלמות וידאו, אשר יש להן חיישן ולא פילם. החיישן הוא לרוב מלבני ביחס של 16:9. (זה לא תמיד מדויק, יש מצלמות, לדוגמא ARRI ו RED, שניתן לעבור בין פורמטים שונים בפרופורציות שונות ואז החשבון קצת משתנה). אבל אם ניקח חיישן שהוא 16:9 ונדחוס אותו x1.5 האורך נהיה 24 במקום 16, הגובה לא השתנה, נשאר 9. חלקו 24/9 וקבלתם בדיוק את אותו יחס קלאסי מקורי, 2.66


מבולבלים?!


המלצה על אתר מצוין, בו ניתן להכניס נתונים: איזו מצלמה, פורמט, עדשה אנמורפית  X1.5, אורך מוקד של העדשה - ולקבל הדגמה מדויקת של איזה יחס פריים נקבל. האם 2.66, 2.40, 2.16... כולל כל הנתונים וסקיצה של הפריים.





THE ATLAS MERCURY IS A LENS MADE FOR MAKING MOVIES,WITH AN UNDENIABLY CINEMATIC QUALITY THE SECOND YOU ATTACH IT TO A CAMERA.




70 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page