top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תGlikson

מצלמות Large Format – כל מה שצריך לדעת על הטרנד החדש בעולם הקולנוע


מצלמות Large Format כל מה שצריך לדעת על הטרנד החדש בעולם הקולנוע

אנחנו נמצאים בתקופה עמוסת חידושים והתפתחויות טכנולוגיות בתחום הקולנוע בכלל ובתחום הצילום בפרט. כל מספר חודשים מוכרזת מצלמה חדשה עם רזולוציה גבוהה יותר, מספר פריימים גבוה יותר לשנייה, טווח דינאמי גדול יותר, מחיר נמוך יותר ושלל פונקציות נוספות. אבל יש תחום אחד בסיסי ומהותי שהיה נדמה יציב אבל עומד כעת לפני מהפך של ממש: גודל החיישן. לפני כחודשיים הכריזה חברת ARRI על דגם משודרג למצלמת ה ALEXA Mini הפופולארית, לו ציפו כבר זמן מה צלמים רבים ברחבי העולם, ה- ALEXA Mini LF.  כמובן שעם ההכרזה , הזמנו את המצלמה, והיא אמורה להגיע בחודשים הקרובים למחסן ולעמוד לרשותכם/ן. החידוש המרכזי במצלמה זו הוא גודל החיישן: לא חיישן Super 35 שהיה הסטנדרט עד היום, בגודל 24X18mm. אלא חיישן Large Format (המכונה גם Full Format או Full Frame) בגודל 36X25mm. לקראת הגעתה של המצלמה הנחשקת אלינו לגליקסון, כתבנו מדריך מפורט שיסביר את המשמעות של הטרנד החדש ויכין אתכם/ן למהפך שמתרחש בעולם הקולנוע: מההיסטוריה של גדלי הפילם/חיישן, דרך המשמעויות של צילום בחיישן גדול ועד להיכרות ספציפית עם ה-ALEXA Mini LF.


ההיסטוריה של גודל החיישן

בראשית היה הפילם. היו פורמטים רבים של פילם: גדולים יותר או פחות, ביחסים משתנים בין גובה הפריים ורוחבו, בסידור הפריימים אחד מעל השני או אחד לצד השני: Cinerama, Cinemascope, Ultra Panavision 70, IMAX ועוד… אך בשנות ה-80 הלך והתקבע הפורמט שנהפך לסטנדרט, Super 35: פריימים בגודל 24X18mm שממוקמים על סרט הפילם במצלמות הקולנוע, אחד מעל השני.

ואז, בשנת 2007, פרץ הקולנוע הדיגיטלי לעולמנו עם מצלמת ה-RED ONE. הדבר המרכזי שייחד את ה RED ממצלמות הוידאו הדיגיטליות שקדמו לה היה גודל החיישן: חברת RED הצליחה לייצר חיישן דיגיטלי בגודל זהה לסטנדרט של מצלמות הקולנוע האנלוגיות – Super 35. בעקבות RED התחילו כל החברות האחרות לייצר גם הן מצלמות קולנוע דיגיטליות שהמאפיין את כולן הוא החיישן בגודל Super 35. בשל העובדה שמדובר באותו גודל פורמט, ניתן מאז להשתמש במצלמות אלו בעדשות קולנוע איכותיות שיוצרו במקור למצלמות פילם. ב 2010, הוציאה חברת ARRI הגרמנית לשוק מצלמות הקולנוע הדיגיטליות את מצלמת ה- ALEXA Classic שהציבה רף חדש לאיכות שניתן להשיג באמצעות חיישן דיגיטלי והביאה רבים לנטוש לחלוטין את הפילם האנלוגי ולעבור למצלמת ה-ALEXA Classic (שמוצעת אצלנו להשכרה). ב 2015, ARRI הציגה לראשונה את ה- ALEXA Mini, דגם מוקטן יותר של ה ALEXA ועם חיישן ברזולוציה גבוהה יותר 3424X2202 פיקסלים. מאז חברות אחרות הציעו כבר מצלמות בעלות רזולוציה גבוהה יותר 4K 4096X2160 ואף מעבר לכך 568K). אך חברת ARRI סירבה להגדיל את הרזולוציה בחיישני המצלמות שלה, הם טענו כי על מנת לשמור על האיכות חסרת הפשרות של המצלמות שלהם אי אפשר להגדיל את מספר תאי אור (Photosites – המקבילה של פיקסל על החיישן) ולספק רזולוציה גבוהה יותר מבלי להגדיל בהתאם גם את החיישן על מנת לשמור על אותו גודל של תאי אור. ARRI אמרו, אנחנו מאמינים באיכות הפיקסלים, לא בכמות. בשנה האחרונה זה בדיוק מה שמתחיל לקרות: יצרני המצלמות הבינו שעל מנת לספק רזולוציה גבוהה שלא תבוא על חשבון איכות התמונה יש צורך בחיישנים גדולים יותר. ובשנה האחרונה יש טרנד חדש, סטנדרט שמכונה Large Format (ולעיתים גם Full Format או Full Frame): חיישן בגודל 24X36mm, הגדול פי 2 מחיישן ה-Super 35. למעשה, זהו הגודל של חיישן ה-Full Frame המקובל במצלמות סטילס.

מדוע יש בעצם הבדל בין פריים של פילם 35 מ”מ סטילס לפילם 35 מ”מ קולנוע ?

35mm הוא הסטנדרט גם במצלמות סטילס אנלוגיות וגם במצלמות פילם קולנוע אנלוגיות, אז מדוע פריים Super 35 קולנוע, קטן פי 2 מפריים 35mm סטילס? זאת מכיוון שהפילם במצלמת סטילס מונח לרוחב, וסרט הפילם במצלמות קולנוע נע מלמעלה למטה. אותו הפילם 35 מ”מ, פעם לרוחב, ופעם לגובה. וקבלנו פריים מלבני בגודל שונה.

מה המשמעות של חיישן גדול יותר?


לצילום עם חיישן LF יש השלכות משמעותיות הן על התוצאה הסופית והן על תכנון השוטינג והעבודה על הסט. לא בכל הפקה מצלמת LF היא בהכרח הבחירה הנכונה, ולכן חשוב להכיר את היתרונות של מצלמות אלו ואת ההשלכות של העבודה איתן.

רזולוציה ואיכות

חשוב להבהיר: אין קשר ישיר בין רזולוציה וגודל החיישן. החיישן בטלפונים שלנו קטן משמעותית מכל חיישני המצלמות המקצועיות, ועדיין מסוגל לספק רזולוציה של 4K שחלק מהמצלמות המקצועיות לא מסוגלות לספק. ההבדל הוא כאמור בגודל תאי האור שעל החיישן: בחיישני הסמארטפונים שלנו תאי האור קטנים וצפופים ולכן ביצועי ה-low light שלהן, הטווח הדינאמי, כמות הרעש והאיכות הכללית נמוכים משמעותית (כמובן שזה קשור גם לטכנולוגיה מאחורי החיישן ולחומרים מהם הוא עשוי). לפיכך, היתרון של חיישן גדול יותר הוא היכולת להגדיל את כמות תאי האור והרזולוציה, אך בו זמנית לשמור עליהם גדולים ואיכותיים. לכן, במידה ואתם מעוניינים לעבוד ברזולוציה של יותר מ-HD או 2K – מצלמות LF יספקו איכות תמונה גבוהה יותר.

מדוע שדה הראייה (Field of View) ב LARGE FORMAT רחב יותר?

ההשפעה הישירה והמשמעותית ביותר של הגדלת החיישן היא הגדלת שדה הראייה. אם אעמיד שתי מצלמות זו לצד זו, אחת עם חיישן Super 35 ואחת עם חיישן LF, וארכיב על שתיהן עדשות בעלות אורך מוקד זהה – מצלמת ה-LF תקלוט זווית רחבה יותר מהמתרחש מולה, אנחנו נראה יותר מה”צדדים” של הפריים מכיון שהחיישן פיסית רחב יותר ו”רואה יותר”. אם ארצה לקבל פריים זהה בשתי המצלמות, יהיה עליי לעבוד עם עדשות בעלות אורך מוקד שונה (ביחס של 1.5 בערך). אם על מצלמת ה-Super 35 יש עדשת 50mm, על מצלמת ה-LF עליי לשים עדשת 75mm כדי לקבל את אותו פריים.

מדוע עומק השדה ב LARGE FRAME רדוד יותר?

מכיוון שעל מצלמת LF שדה הראייה שמספקות העדשות גדול יותר ממה שאנחנו רגילים, אנחנו ננטה להשתמש בעדשות צרות יותר מהרגיל או להשתמש באותה עדשה אבל להתקרב למושא הצילום. שני המצבים האלו יגרמו לעומק שדה רדוד יותר. רבים חושבים שמשמעותו הישירה של חיישן גדול יותר היא עומק שדה רדוד יותר – וזו טעות! ישנם שלושה גורמים בלבד שמשפיעים על עומק השדה: אורך מוקד, צמצם ומרחק מהמושא. ככל שאורך המוקד של העדשה יהיה גדול יותר, עומק השדה יהיה רדוד יותר, ככל שהצמצם יהיה פתוח יותר עומק השדה יהיה רדוד יותר, וככל שנהיה קרובים יותר למושא עומק השדה יהיה רדוד יותר. הסיבה לכך שנראה לנו שעומק השדה הופך רדוד יותר בעבודה עם חיישן גדול יותר היא שבעבודה עם חיישן גדול אנחנו נוטים לשנות לפחות אחד מבין שלושת הפרמטרים האלו: אנחנו מתקרבים למושא המצולם או משתמשים בעדשה צרה יותר. אם נעמיד מצלמת Super 35 לצד מצלמת LF ונרכיב עליהן עדשות זהות באותו צמצם – עומק השדה לא יהיה שונה. ההבדל היחיד יהיה שדה הראייה. ההתאמה של שדה הראייה בין המצלמות היא זו שתגרום לעומק השדה במצלמה בעלת החיישן הגדול להפוך רדוד יותר. לפיכך, ניתן לומר שחיישן גדול יותר גורם לעומק שדה רדוד יותר, אך זאת לא באופן ישיר אלא באופן עקיף. לכן, מי שמעוניינים בעומק שדה רדוד ירוויחו הרבה מעבודה עם מצלמת LF. יהיה קל להגיע לעומק שדה רדוד אפילו כששדה הראייה רחב.

Sensor Size and Depth of Field By Fstoppers



עדשות ו-Lens Coverage

עבודה עם מצלמות LF דורשות עדשות מתאימות. לכל עדשה יש Lens Coverage: גודל השטח שקרני האור שעוברות דרכה יכולות לכסות. עדשות שמיועדות לחיישנים קטנים יותר יכולות להסתפק ב-Lens Coverage מצומצם יותר. אם נשים עדשות עם Lens Coverage קטן על חיישן גדול יותר משטח זה, יווצר אפקט של Vignette בצידי הפריים.

זו תהיה התוצאה במידה ונעבוד עם מצלמות ה-LF עם עדשות שמותאמות ל- Super 35. לכן, בתגובה לפופולאריות הגוברת של מצלמות ה-LF יצרניות העדשות החלו להוציא עדשות  Large Frame תואמות: Leica Thalia, Cooke S7, Zeiss Supreme, ARRI Signature ועוד…

COMING SOON – ALEXA MINI LF

ALEXA Mini LF Tech Talk: Large-format camera system



אם החלטתם שמצלמת LF היא המצלמה המתאימה לפרויקט הבא שלכם, ה-Alexa Mini LF היא ללא ספק הבחירה הכי טובה. ה-Mini LF מספקת את כל הטוב שמציעה האלקסה שאנחנו מכירים, עם חיישן גדול יותר (25.54X36.7mm) ורזולוציה גבוהה יותר (4448×3096). טווח דינאמי של יותר מ-14 סטופים, טכנולוגיית הצבע של Arri ל Skin Tone טבעי, אופציה להקלטה בפורמט ARRIRAW או ProRes, וגוף קומפקטי ששוקל 2.6 קילו בלבד. למצלמה יש מאונט ייחודי שנקרא Large PL, ובקיצור LPL, המאפשר עבודה עם עדשות LF של ARRI, אך ניתן לעבוד גם עם PL Mount רגיל. (יש צורך בעדשות עם Lens coverage המכסה Full Frame). למצלמה יש גם יכולות low light גבוהות יותר מאשר המיני אלקסה הקודמת, הן בשל גודל החיישן (אותה כמות של רעש מתחלקת בין יותר תאי אור) והן בשל טכנולוגיית Noise Reduction חדשנית של ARRI.כמובן שברגע שתגיע אלינו המצלמה נדאג לעדכן ולהזמין אתכם/ן לסדנה שתאפשר לכם/ן להכיר אותה, להתנסות ולהתרשם!


ARRI Alexa Mini LF Showreel


96 צפיות0 תגובות
bottom of page